Aproape jumătate din români nemulțumiți de serviciile medicale

Aproape jumătate din pacienți (44,35%) sunt nemulțumiți de serviciile medicale oferite în calitate de asigurați, foarte puțini beneficiază de investigații de înaltă performanță, își cumpără în continuare medicamentele în spital și le găsesc greu în farmacii. Acestea sunt concluziile unui sondaj realizat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate de evaluare a satisfacției asiguraților față de calitatea serviciilor medicale furnizate în sistemul de asigurări de sănătate pentru semestrul I din 2018.

 

Raportul aflat pe site-ul CNAS nu precizează numărul de respondenți și nici modalitatea prin care au fost aplicate chestionarele.

79,2% dintre respondenți au răspuns că sunt informați asupra drepturilor și obligațiilor ce le revin din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. 10,39% că nu și 10,41% că nu știu.

44,35% pacienți: sistemul le acordă parțial sau deloc serviciile de care au nevoie

Doar 55,73% din respondenți spun că sistemul le asigură în totalitate serviciile medicale de care au nevoie, 34,26% doar parțial și 10,09% deloc.

Un procent de 72,21% din cei care au răspuns spune că se programează pentru consultație la cabinetul medicului de familie, 18,84% uneori și 8,95% că nu se programează.

79,5% au răspuns că beneficiază de toată atenția și înțelegerea medicului de familie, 7,6% că nu și 12,9% doar parțial.

Doar 37,08% dintre respondenți au spus că au beneficiat în ultimii 2 ani de investigații de înaltă performanță (PET/CT – 12,07 %, RMN -13,8%, SCINTIGRAFIE – 5,49%, ANGIOGRAFIE – 5,72%).

53,6% au spus că au fost internați într-un spital în ultimii 2 ani, 46,4% că nu.

23,4% dintre pacienți și-au cumpărat medicamente în spital

Doar 56,3 dintre pacienți au răspuns că medicamentele necesare tratamentului au fost procurate și administrate de spital, 13,3% că au fost cumpărate, 20,1% că au fost ambele variante.

Mulțumiți de atitudinea personalului medical

80,8% dintre pacienți s-au declarat mulțumiți de atenția și înțelegerea personalului medical din spital, 19,2% au fost nemulțumiți pentru că nu li s-au oferit informațiile privind procedurile, riscurile și alternativele medicale propuse.

30% din pacienți nu își găsesc ușor medicamentele

69,64% dintre pacienți spun că accesibilitatea la medicamente este crescută, găsesc mereu în farmacii medicația prescrisă, 23,8% că nu își procură mereu ușor medicamentele, 6,56% că este scăzută și își procură foarte greu medicamentele.

O întrebare foarte interesantă arată intenția autorităților de a restrânge pachetul de bază.

Pacienții au fost puși să opteze între a plăti direct la furnizorul de servicii sau a avea o asigurare voluntară de sănătate întrucât ”Viitorul sistem de asigurări sociale de sănătate va implica un pachet de bază mai restrâns decât cel existent in prezent. Dacă ar trebui sa beneficiaţi de servicii neacoperite de pachet, aţi opta pentru: plata directa la furnizor = 61,7 % , o asigurare voluntară de sănătate = 38,3 %.